اسمِ اسم است این که می گوییم هو *طالب اویی تو، هم هویی بگو* دوستان برای مرتبط شدن با آدرسهای دیگر ما(نون.شین)رادر گوگل سرچ کنید حق یارتان ه ی چ
درباره وبلاگ

آرشیو

آخرین پستها

پیوندها

پیوندهای روزانه

صفحات جانبی

نویسندگان

ابر برچسبها

نظرسنجی

آمار وبلاگ

Admin Logo
themebox

*** ... ** ** ***
*** آ. ** مترجم *********** لا یعرف الحق الا بالحق» (حق را جز به حق نمی‌توان شناخت) ملاک تــــحقیق ، حـــــقیقت است نه شخـــصیت! حــــق را به شخص نباید سنجید، بلکه شخص را باید به حـــــق سنجید!

ابزار ساخت متن های متحرک

***** یک وجود است وجهانی آینه "هیچ" و "هو" بنگر تو در یک آینه (هیچ همدانی)

ابزار ساخت متن های متحرک

*****
!-- Music player by www.1abzar.com ---> ****************** *** < حق پرستیم و مدد از راه دیگر می رسد آبِرو بر کُفر ما از آبِ کوثر می رسد... ... 000 <خوش دل از آنم که مرا نام نیست. "نام" نباشد به سر" اوهام" نیست.ه ی چ
مختصری دربارهء شیخ شهید عین القضات همدانی

سال چهار صدونود دو (ه. ق) در منطقهء ماوَشان همدان چشم به جهان گشود پدربزرگ و پدرش پست قضاوت داشتند
در نوزده سالگی پدر بزرگش به قتل میرسداما پدرش در کنار فقه و قضا به مجالس سماع صوفیه علاقه مند بوده و احتمالا بر اندیشه های شیخ شهید اثر گذاشته او در بیست سالگی رسالهء زبدة الحقایق را نگاشته
که مورد انتقاد روحانی نماهای آن دوره قرار میگیرد اما قاضی جوان همچنان دریافتهای خود را بی پروا با مریدانش در میان میگذاشته تا جایی که دوباره روحانی نما های تنگ نظر،با اقامهءدعوی علیه شیخ نزد خلیفه
با عنوان "الحاد و کفر"(مطالبی از متن تمهیدات) عین القضات
طرح شکایت کرده و او را دستگیر میکنند و از جایی که او مقبول مردم و مریدانش بوده برای گرفتن فتوای متقن او را به بغداد مرکز حکومت میفرستند که در این فاصله شیخ شهید اقدام به نگاشتن دفاعیات و شکوی الغریب که شرح فراق اضطراری او از همدان است میکند
عین القضات، خود در مورد علل فراهم شدن مقدمات قتل خود در "دفاعیات" به طور مفصل سخن گفته و نتیجه قرائت خود از دین را می دیده است.
وی در نامه ۷۸ خود می گوید:"ندانم که سر در زبان بازم یا در قلم، الله اعلم." وی در "شکوی الغریب"، لیستی از اتهاماتی که به وی زده اند را آورده و به همه آنها پاسخ گفته. از جمله:
باور به وحدت وجودـ
عقیده به امام معصوم(تمهیدات اصل اول)
ـ رویت خدا ـ باور به تصوف ـ مخالفت با دربار و درباریان
این اتهامات منجر به صدور فتوای قتل او گردید. وزیر او را به سرعت به همدان بازگردانید و پس از غروب روز سه شنبه، ششم جمادی الثانی سال ۵۲۵ ه.ق، مردم همدان قاضی القضات خود را دیدند که به دار آویخته شد.
وقتی به پای چوبه دار رسید، آن را در آغوش کشید و بوسید و آیه" و ستمکاران به زودی خواهند دانست که به چه مکانی باز خواهند گشت."(شعرا، ۲۲۷) را با صدای بلند و سوزناک قرائت کرد. او را به دار آویختند، سپس بدنش را در بوریا پیچیدند و نفت بر آن ریختند و آتش زدند. وی با مرگ خود ندای انا الحق را دوباره زنده کرد و دویست سال پس از مرگ حلاج، فاجعه مرگ او را با تمام جزئیاتش تکرار شد
در مورد مزارش قریب به هفتاد سال پس از شهادت شیخ
ابی‌بکر بن علی سیاح هروی جهانگرد و جغرافی دان اهل موصل و ساکن حلب در کتاب
الاشارات لی معرفهٔ‌الزیارات مزار شیخ را از مقابر بزرگان همدان یاد کرده و هشتاد سال پس از او هم کمال الدین عبدالرزاق بن احمد بن محمد معروف به ابن فوطی مورخ گفته قبر عین القضات در همدان زیارت می شود و من خود یک چند نزدیک مزار او اقامت کردم.
رئیس بحری، دریادار معروف عثمانی نیز اشاره کرده که در سال ۹۶۴ ه.ق. در همدان مرقد حضرت عین القضات همدانی را زیارت کرده است. اما پس از آن خبری از آن زیارتگاه نقل نشده ....بعضیها تخریب مقبره اورا به شاه اسماعیل صفوی نسبت داده اند که زیاد معقول به نظر نمیرسد چون شاه اسماعیل در ۱۹ رجب ۹۳۰ ه. ق از دنیا رفته در حالی که تا دو دهه بعد از او هم این مزار وجود داشته و...